تبیان، دستیار زندگی
حتما شنیده‌اید كه محمدحسین لطیفی قرار است در نخستین سریال تاریخی خود با نام «نردبام آسمان» بازی كند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسین لطیفی ، تیمور لنگ ‌شد

محمدحسین لطیفی

لطیفی در «نردبام آسمان» تیمور لنگ می‌شود  

حتما شنیده‌اید كه محمدحسین لطیفی قرار است در نخستین سریال تاریخی خود با نام «نردبام آسمان» بازی كند

كه همین از نكات قابل توجه این پروژه است، اما موضوع بازی او در این مجموعه زمانی جالب می‌شود كه بدانیم لطیفی نقش یكی از شخصیت‌های منفور تاریخ یعنی را برعهده دارد.

علی غفاری مدیر تولید پروژه درباره نقش او می‌گوید: «لطیفی در این سریال ایفاگر نقش «تیمور لنگ» است، كه فقط در قسمت اول سریال شاهد حضور وی خواهیم بود. در واقع قصه سریال با حمله تیمور به ایران كه مصادف است با تولد غیاث‌الدین شروع می‌شود. البته هنوز لطیفی جلوی دوربین نرفته، چراكه تصویربرداری این بخش به روزهای آخر موكول شده است.»

این سریال تاریخی كه بر مبنای فیلمنامه‌ای از حامد عقنا و سید سعید رحمانی جلوی دوربین رفته روایتگر قصه زندگی منجم و ریاضیدان بزرگ ایرانی غیاث‌الدین جمشید كاشانی بنیانگذار رصدخانه سمرقند از بدو تولد تا لحظه مرگش به دست سربازان مغول است.

پروژه تلویزیونی «نردبام آسمان» در حال حاضر مراحل تصویر برداری خود را سپری می‌كند و به زودی فاز اول تولید آن به پایان می‌رسد.

غفاری روند تولید پروژه را اینطور شرح می‌دهد: «شنبه هشتم تیر ماه آخرین سكانس‌های مربوط به شهر كاشان در شهرك سینمایی غزالی جلوی دوربین رفت و گروه از روز نهم تیرماه به شهرك دفاع مقدس رفت تا در این لوكیشن سكانس‌های اطراف شهر كاشان و جاده‌های منتهی به این شهر جلوی دوربین برود.»

بنا به گفته مدیر تولید پروژه گروه حدود 45 روز در شهرك سینمایی دفاع مقدس حضور خواهند داشت و پس از آن ادامه پروژه در منطقه خوجیر تهران پیگیری می‌شود. قرار است مسیر حركت غیاث‌الدین به سمت سمرقند در این لوكیشن جلوی دوربین برود.

«نردبام آسمان» همانطوری كه گفته شد در 2 فاز تولید می‌شود ، فاز اول بخش‌های كودكی تا جوانی غیاث‌الدین و حوادث مربوط به شهر كاشان را شامل می‌شود كه تاكنون حدود 90 درصد از مراحل تولید آن به پایان رسیده و تا اواخر تیر ماه تصویربرداری آن به پایان می‌رسد.

غفاری درباره شروع فاز دوم پروژه می‌گوید: «فاز دوم بخش‌های مربوط به سفر غیاث‌الدین به سمرقند و ساخت رصدخانه را شامل می‌شود كه تصویر برداری این بخش بلافاصله پس از فاز اول شروع می‌شود، كه البته در این بخش تعدادی بازیگر جدید به گروه اضافه خواهد شد.»

همزمان با مراحل تصویربرداری تدوین این پروژه زیر‌نظر فریور رضایی شروع شده كه تاكنون حدود 300 دقیقه از كار مونتاژ شده است. مجموعه تاریخی «نردبام آسمان» از محصولات سیما فیلم است كه به تهیه‌كنندگی محسن علی اكبری در مركز سیما فیلم برای پخش در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای آماده می‌شود.

در این مجموعه بازیگرانی چون وحید جلیلوند ایفاگر نقش غیاث الدین است و اكبر عبدی، انوشیروان ارجمند، داریوش كاردان، محمد رضا داودنژاد، حسین معلومی، شبنم قلی‌خانی، ماه چهره خلیلی، برزو ارجمند، شهرام قائدی، علیرضا كمالی‌نژاد، زهرا سعیدی، مجید یاسر، صدرا حجازی، خشایار راد دیگر بازیگران آن هستند.

پیش از این قرار بود لاله اسكندری و فرامرز قریبیان هم در این پروژه حضور داشته باشند كه با كناره گیری آنان ویشكا آسایش و حسن پور‌شیرازی به گروه بازیگران اضافه شدند.

این مجموعه از تولیدات «الف ویژه» تلویزیون است كه روز چهارشنبه پنجم تیرماه عزت‌اله ضرغامی رئیس رسانه ملی همراه با حسن اسلامی مهر رئیس سیما فیلم و دكتر ولایتی از پشت صحنه آن بازدید كردند.

و اما خلاصه كامل سریال لطیفی كه به این شرح است:حمله تیمور و سپاهیانش به شهرهای ایران آغاز می‌شود. در میانه آتش و خون، در شهر كاشان، فرزندی به دنیا می‌آید كه نامش را جمشید می‌گذارند.

پس از گذشت سال‌ها و در زمانه‌ای كه حكام تیموری روز به روز تحت تاثیر علم و هنر معماری اصیل و اسلامی ایرانیان قرار می‌گیرند، غیاث‌الدین جمشید كاشانی، منجم، مبدع و محاسب بزرگی كه سراسر دوران زندگی‌اش سرشار از اتفاقات و رویدادهای مهم علمی است به دعوت میرزا الغ بیگ، حاكم سمرقند راهی سفر می‌شود تا بسیار دورتر از زادگاهش دست به كار ساخت رصدخانه‌ای عظیم شود.

دانشمندان و هنرمندان بسیاری از سراسر جهان در سمرقند گرد هم آمده‌اند اما نظریات و ایده‌های منحصربه‌فرد غیاث‌الدین همه را حیرت زده می‌كند و بزرگی علم او بهانه‌ای برای عداوت كوردلان و فرومایگان حكومت می‌شود.

رصدخانه ساخته می‌شود اما در نهایت حاسدان درباری علیه جانش توطئه می‌كنند و...

منبع : همشهری